Αρχική arrow a arrow ΙΔΕΕΣ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ & ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ


ΙΔΕΕΣ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ & ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Εκτύπωση
06.05.13
banner-idees-kai-protaseis.jpg

_MG_2096.jpgΈνας από τους βασικούς στόχους του Συνεδρίου ήταν να αναδειχθούν ιδέες και προτάσεις για ένα πιο δημοκρατικό σχολείο από τους ίδιους (επιτέλους!) τους μαθητές και να φτάσουν αυτές στους αρμόδιους θεσμούς. Παράλληλα, να δημιουργηθεί ένα Δίκτυο «ξεστραβωμένων μαθητών» που να συνεχίσουν στο πνεύμα του Συνεδρίου να ενημερώνονται και να ενημερώνουν, να υπερασπίζονται και να διεκδικούν. Στο πλαίσιο αυτό, η τρίτη και τελευταία ημέρα του Συνεδρίου αφιερώθηκε στη δημιουργική σύνθεση και επεξεργασία  προτάσεων από τα ίδια τα παιδιά. Οι προτάσεις αυτές, οι οποίες μετά το Συνέδριο εστάλησαν από την Δημιουργική Ομάδα Schooligans  σε όλους τους αρμόδιους φορείς με την ελπίδα να εξεταστούν, είναι οι εξής:

 


ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

1. Τρόποι ενημέρωσης των μαθητών σε όλη την Ελλάδα για τα δικαιώματά τους
• Ιστοτόπος ή/και Facebook group "Ξεστραβώσου", όπου να απαντώνται  ερωτήματα μαθητών σχετικά με τα δικαιώματά τους εντός μιας εβδομάδας.
• Έκδοση εντύπου "Οδηγός Δικαιωμάτων του Μαθητή" που να διανέμεται σε όλα τα σχολεία.
• Web comic με παραδείγματα περιστατικών παραβίασης δικαιωμάτων και απαντήσεις.
• Δημιουργία video με αποσπάσματα από το πρώτο Συνέδριο.
• Συναυλίες, θεατρικό σκετς, γκράφιτι κ.λπ. με θέμα τα δικαιώματα των παιδιών.
• Ευρεία πρόσκληση εκπροσώπων σχετικών φορέων (Συνήγορος Παιδιού, ΕΨΥΠΕ, κ.λπ.) σε σχολεία για ενημέρωση.
• Ιστοσελίδα με τα δικαιώματα των παιδιών στον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας.

2. Τρόποι ενημέρωσης του ευρύτερου κοινού
• Καθιέρωση του συνεδρίου για τα δικαιώματα των μαθητών σε ετήσια βάση.
• Κοινωνικό μήνυμα (τηλεοπτικό/ ραδιοφωνικό) με υλικό από το συνέδριο.
• Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους με αναπαράσταση πραγματικών συμβάντων.

_MG_2143.jpg3. Τρόποι προστασίας των μαθητών
• Υποχρεωτική παρουσία ψυχολόγου στο σχολείο για μαθητές, καθηγητές και γονείς.
• Σύσταση εξωσχολικού «εφετείου»  στο οποίο θα μπορούν να προσφεύγουν οι μαθητές, όταν πιστεύουν ότι έχουν αδικηθεί από μία ποινή, προκειμένου να ακυρωθεί.
• Ψυχολογικά τεστ σε καθηγητές ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
• Δημιουργία θεσμού «Συνηγόρου των μαθητών» , όπου ένας καθηγητής που θα επιλέγεται από τους μαθητές, θα τους βοηθάει να υπερασπιστούν τον εαυτό τους όποτε χρειάζεται να απολογηθούν (στον Σύλλογο των καθηγητών ή στον Διευθυντή) και θα τους ενημερώνει για τα δικαιώματά τους
• Στο μάθημα του project Α' και Β' Λυκείου να συμπεριληφθεί το θέμα των δικαιωμάτων των μαθητών.
• Τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας στο Υπουργείο Παιδείας για άμεση καταγγελία ακραίων περιπτώσεων (π.χ. σωματικής βίας).

4. Αλλαγές στην εκπαιδευτική νομοθεσία
• Αξιολόγηση του καθηγητή και από τους μαθητές του, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, μέσα από ανώνυμο ερωτηματολόγιο που θα συμπληρώνεται ηλεκτρονικά.
• Αναστολή των αποβολών για τις ημέρες των μαθητικών εκλογών, ώστε να μην αποκλείονται οι αποβληθέντες από την εκλογική διαδικασία.
• Να ενημερωθούν οι μαθητές για τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών και να έχουν λόγο στο μοντέλο που θα επιλεγεί για την Ελλάδα.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ


Κάποια βασικά συμπεράσματα από τις μαρτυρίες των μαθητών, αλλά και το διάλογο που ακολούθησε με το πάνελ εκπαιδευτικών του Συνεδρίου, είναι τα εξής:

• Σε πολ_MG_2196.jpgλές περιπτώσεις οι μαθητές δεν γνωρίζουν ποια είναι τα δικαιώματά τους και τι προβλέπει η σχολική νομοθεσία.
• Σε αρκετές περιπτώσεις οι καθηγητές και διευθυντές σχολείων αγνοούν ή αδιαφορούν για τη σχολική  νομοθεσία, ενώ συχνά ο νόμος ερμηνεύεται και εφαρμόζεται με στρεβλώσεις ή επιλεκτικά.
• Οι μαθητές συχνά δεν γνωρίζουν τις διαδικασίες που μπορούν να ακολουθήσουν για να διεκδικήσουν το δίκιο τους, είτε αυτό αφορά στην έγγραφη υποβολή ερωτημάτων ή παραπόνων  προς τη διεύθυνση του σχολείου, είτε αφορά στη δυνατότητα που έχουν να επικοινωνήσουν με φορείς που ασχολούνται με την προάσπιση των δικαιωμάτων τους, όπως ο Συνήγορος του
Παιδιού.
• Οι καθηγητές συχνά μένουν αμήχανοι ή αδιάφοροι μπροστά σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, ρατσιστικών επιθέσεων κ.λπ. μεταξύ μαθητών.Έτσι καλλιεργείται ένα κλίμα ανοχής και ατιμωρησίας , το οποίο θρέφει περαιτέρω το φαινόμενο.
• Παρατηρείται συχνά απροθυμία ανάληψης πρωτοβουλιών από τη διεύθυνση των σχολείων, σε περιπτώσεις συμπεριφορών καθηγητών που είναι επικίνδυνες για τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών (χειροδικία, εκφοβισμός, σεξουαλική παρενόχληση μαθητών). Οι συμπεριφορές αυτές δεν διερευνώνται, μένουν ατιμώρητες και επαναλαμβάνονται. Παράλληλα, πλήττεται το αίσθημα δικαιοσύνης που θα έπρεπε να καλλιεργείται στους μαθητές.
• Οι μαθητές  καταφεύγουν ορισμένες φορές στην κατάληψη γιατί κατά την γνώμη τους είναι ο μόνος τρόπος να ακουστούν.   

 


Programma-Nea-Genia-Se-Drash-Logo.jpg IndvmLogo.jpg

Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση δεσμεύει μόνο τον συντάκτη της και η Επιτροπή δεν ευθύνεται για τυχόν χρήση των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτήν.
 
< Προηγ.   Επόμ. >