Αρχική arrow a arrow ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ (7-8-9 Δεκ 2012)


ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ (7-8-9 Δεκ 2012) Εκτύπωση
06.05.13

synedrio_banner.jpg

0.jpgΣτα ελληνικά σχολεία η «δημοκρατία» σαν λέξη υπάρχει παντού. Υπάρχει στα βιβλία, υπάρχει στις εκθέσεις των μαθητών, υπάρχει στο στόμα των φιλολόγων. Στην πράξη, όμως; Πόση δημοκρατία υπάρχει στην καθημερινή ζωή του σχολείου; Όλοι ξέρουμε τι γίνεται όταν ένας μαθητής προσβάλει έναν καθηγητή: Τρώει αποβολή. Τι γίνεται, όμως, όταν ένας καθηγητής προσβάλει έναν μαθητή; Τι μπορεί να κάνει ο μαθητής; Τι μπορεί να κάνει το 15μελές (εκτός από το να διοργανώνει εκδρομές); Τι μπορεί να κάνει ένα σχολείο όταν αντιμετωπίζει κρούσματα ρατσισμού και bullying;

0.jpgΑυτά και άλλα πολλά ήταν τα ερωτήματα που γέννησαν την ανάγκη του Συνεδρίου «Ξεστραβώσου! Μάθε τα δικαιώματά σου», που διοργανώθηκε στις 7-9 Δεκεμβρίου στην Αθήνα (Αμφιθέατρο "Αθήνα 9.84", Τεχνόπολη) από τη Δημιουργική Ομάδα Schooligans, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Νέα Γενιά σε Δράση με την υποστήριξη του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης.

ΣΤΟΧΟΙ
_MG_2196.jpg
Οι στόχοι του Συνεδρίου ήταν:

• Να καταγραφεί μια εικόνα της δημοκρατικότητας των ελληνικών σχολείων. Μαθητές από όλη την Ελλάδα να έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν χωρίς λογοκρισία τις εμπειρίες τους, ως θύματα ή ως αυτόπτες μάρτυρες.

• Να ενημερωθούν οι μαθητές για τα δικαιώματα που τους δίνει ο νόμος, αλλά και για τους τρόπους να τα διεκδικούν χωρίς να χάνουν το δίκιο τους.

• Να έχουν έναν απευθείας διάλογο με πρόσωπα εξουσίας (υπουργούς, διευθυντές, καθηγητές) που αποφασίζουν για τη ζωή τους μέσα στο σχολείο.

• Να ακουστούν ιδέες από τους ίδιους (επιτέλους!) τους μαθητές για να γίνει το σχολείο πιο δημοκρατικό.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ


_MG_8262.jpg0.jpgΣυντονιστές των εργασιών του Συνεδρίου, το οποίο παρακολούθησαν 100 περίπου μαθητές και εκπαιδευτικοί, ήταν ο Χρήστος Ιωαννίδης και ο Μπάμπης Χαμαλίδης, ιδρυτικά μέλη των Schooligans και καθηγητές στη Μέση Εκπαίδευση. Ομιλητές του Συνεδρίου ήταν 42 μαθητές από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι κατέθεσαν με αφοπλιστική ειλικρίνεια τις δικές τους μαρτυρίες παραβίασης των δικαιωμάτων τους. Στις απορίες των παιδιών για το τι προβλέπει ο νόμος και το πώς θα μπορούσαν να αντιδράσουν σε κάθε περίπτωση, απάντησαν η Χρυσάνθη Κουμπάρου, σχολική σύμβουλος φιλολόγων στον Πειραιά, η Μάρω Τάγαρη-Διαμαντάκου, διευθύντρια στο 5ο ΓΕΛ Κορυδαλλού και ο Μπάμπης Χαμαλίδης, καθηγητής στο 1ο ΕΠΑΛ Κορυδαλλού.

0.jpgΠέρα από τους 42 μαθητές - ομιλητές, στο βήμα ανέβηκαν και 9 εισηγητές, οι οποίοι μοιράστηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες και παρουσίασαν την δράση των φορέων που εκπροσωπούν σχετικά με τα δικαιώματα των μαθητών.

_MG_8298.jpg • Ο Γιώργος Χουλιαράς, από τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς (Διεύθυνση Κοινωνικής Συμμετοχής), μίλησε για τις “Εθνικές Πολιτικές που διέπουν τα θέματα του σχολικού εκφοβισμού”.
• Ο Τάκης Καμπύλης, διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού “Αθήνα 9.84” μίλησε για “Τα χρώματα στην εκπαίδευση”.
• Ο Γιώργος Μόσχος, Συνήγορος του Παιδιού, μίλησε για τον ρόλο του συγκεκριμένου θεσμού στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο σχολείο.

• Η Ντορέττα Αστέρη, Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής της Διεθνούς Αμνηστίας, μίλησε για το πώς “Όταν τα Δικαιώματα πάνε Σχολείο κάτι Ξεστραβώνει”.

• Ο Άλκης Τσιάντης (Αναπληρωτής επιστημονικός υπεύθυνος) και η Ελίνα Δημητροπούλου (επιστημονική συνεργάτις) από την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ) μίλησαν για την “Πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού”.

• Ο Μπάμπης Χαμαλίδης, καθηγητής Φυσικής στο 1ο ΕΠΑΛ Κορυδαλλού, έκανε μια πρωτότυπη ομιλία με τίτλο “Κύριε, σειρά μας να σας βαθμολογήσουμε!”, προτείνοντας έναν τρόπο αξιολόγησης των καθηγητών απο τους ίδιους τους μαθητές τους.
• Ο Δημήτρης Σπαντίδης, καθηγητής Χημείας στο Μουσικό Λύκειο Παλλήνης, παρουσίασε περιστατικά που βίωσε ως καθηγητής, όπου μαθητές τιμωρήθηκαν με υπερβολικά αυστηρές ποινές για ασήμαντη αφορμή. Ο τίτλος της ομιλίας του ήταν “Για ένα φιλί”.
• Η Φωτεινή Μητσώνη, φιλόλογος στο 3ο Γυμνάσιο Νίκαιας, μίλησε για τα ιδιαίτερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν “τα πρωτάκια”.

• Ο Henry Readhead (καθηγητής) και ο Christopher Norton Pring (μαθητής) του αντιαυταρχικού σχολείου Summerhill της Αγγλίας μίλησαν για το σχολείο τους, όπου συμβαίνει κάτι σοκαριστικό για την ελληνική πραγματικότητα: μαθητές και καθηγητές έχουν ίσα δικαιώματα!

_MG_2272.jpgΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ


0.jpgΤα Συμπεράσματα του Συνεδρίου, δεν ήταν καθόλου κολακευτικά για την καθημερινότητα των παιδιών στο ελληνικό σχολείο. Επιβεβαιώθηκε το έλλειμα δημοκρατίας που υπάρχει στα σχολεία, προϊόν αυθαιρεσίας, άγνοιας αλλά και τρόπων αντίδρασης. Ακούστηκαν όμως και πολύτιμες ιδέες και προτάσεις για την βελτίωση της κατάστασης, οι οποίες προέρχονται από τα ίδια τα παιδιά, το οποία ποτέ ως τώρα δεν έχουν ερωτηθεί για καμμία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

0.jpgΤο Συνέδριο ολοκληρώθηκε με μια συμβολική επίσκεψη στον χώρο της Πνύκας, όπου έγινε η ψήφιση των προτάσεων που κατατέθηκαν από τους μαθητές.

 

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
0.jpgΤον Μάρτιο 2013 η Δημιουργική Ομάδα Schooligans προχώρησε στην έκδοση ενός βιβλίου με τον τίτλο «Οδηγός για τα δικαιώματα του μαθητή», ο οποίος περιλαμβάνει τεκμηριωμένες απαντήσεις (με βάση την ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία) σε 100 ερωτήματα – συνήθεις περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων των μαθητών. Αν και ένας μικρός χρηστικός οδηγός δεν μπορεί να καλύψει όλες τις πιθανές περιπτώσεις, είναι ένα πρώτο βήμα ενημέρωσης των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών και γονιών που επιθυμούν μια πιο δημοκρατική καθημερινότητα στο ελληνικό σχολείο.

 

ΟΙ SCHOOLIGANS
0.jpgΗ Δημιουργική Ομάδα Schooligans είναι μια ομάδα μαθητών και καθηγητών που έχει ως στόχο να δώσει διέξοδο στην δημιουργική ενέργεια των μαθητών που καταπιέζεται στα ελληνικά σχολεία. Κεντρικές δραστηριότητες των Schooligans αποτελούν:
α) η διοργάνωση του μαθητικού φεστιβάλ Schoolwave. Το Schoolwave είναι ένα τριήµερο µαθητικό φεστιβάλ µουσικής, το οποίο γίνεται κάθε χρόνο από το 2005 στην Αθήνα. Μαθητικά και φοιτητικά συγκροτήµατα από την Ελλάδα και την Ευρώπη έρχονται για να παίξουν τη µουσική τους πάνω σε µια τεράστια σκηνή µπροστά σε χιλιάδες συνομηλίκους τους. Για τρεις µέρες είναι οι πρωταγωνιστές σε ένα έργο που γράφουν οι ίδιοι και όχι οι µεγάλοι γι' αυτούς.
β) η έκδοση του περιοδικού «Schooligans», ενός εντύπου που απευθύνεται σε μαθητές, φιλοξενεί τις απόψεις τους χωρίς λογοκρισία και προσπαθεί με χιούμορ και χωρίς προκαταλήψεις να προσεγγίσει πρόσωπα της εξουσίας.

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γραμματεία Συνεδρίου, e-mail: Αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα προστατεύεται από spam bots, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιημένη τη Javascript για να το δείτε

Διοργάνωση, Δημιουργική Ομάδα Schooligans - Αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα προστατεύεται από spam bots, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιημένη τη Javascript για να το δείτε

 


Programma-Nea-Genia-Se-Drash-Logo.jpg IndvmLogo.jpg

Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση δεσμεύει μόνο τον συντάκτη της και η Επιτροπή δεν ευθύνεται για τυχόν χρήση των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτήν.
 
< Προηγ.   Επόμ. >